7 voordelen van een eigen website

Wanneer je een dienst aanbiedt of van plan bent dit te gaan doen, komt er een punt waarop je je afvraagt of je een website nodig hebt. Misschien speel je op dit moment wel met die vraag en heb je daarom op dit artikel geklikt. Niet iedereen kiest voor een website en dat is ok. Er zijn genoeg zelfstandige ondernemers onder ons die hun werk als therapeut, coach, trainer of andere vorm van dienstverlening prima kunnen doen met alleen een social media account of die zelfs helemaal geen gebruik maken van online zichtbaarheid. Denk jij wel na over een eigen website, dan kan ik je zeggen dat er genoeg voordelen zijn om het wél te doen. Ik zal ze één voor één toelichten.

V O O R D E E L #1

Geef je dienst de online zichtbaarheid die het verdient

De dienst die jij aanbiedt is waardevol en kan veel mensen helpen. Het is dan ontzettend zonde als jouw ideale cliënten niet weten van jouw bestaan of je niet kunnen vinden. Een website kun je zien als je online visitekaartje. We leven nou eenmaal in een tijd waar veel online gebeurt en het eerste wat mensen doen is online op zoek gaan naar informatie. Zeker wanneer je (nog) geen praktijk of andere zichtbare fysieke locatie hebt waar jij je dienst uitvoert, is een website de eerste manier om je dienst zichtbaar te maken.

V O O R D E E L #2

Iedereen heeft toegang tot het web

Dus ook al jouw (potentiële) cliënten hebben toegang tot het internet en daarmee tot jouw website. Terwijl niet iedereen een social media account heeft. Ik ben zelf geen fan van kanalen als Instagram of Facebook en daardoor sluit iedereen die zijn dienst alleen via deze kanalen aanbiedt mij als potentiële cliënt uit. Zijn jouw ideale cliënten niet of beperkt aanwezig op social media, sluit ze dan niet uit en bied je dienst aan op een website. Social media kan altijd naast je website bestaan en zelfs geïntegreerd worden als je dat wilt.

V O O R D E E L #3

Websites gaan hand in hand met mond-tot-mondreclame

Wat is het fijn als je huidige cliënten enthousiast over jouw dienstverlening vertellen aan hun vrienden en familie. Een zeer effectieve manier om nieuwe cliënten binnen te halen. Het is nóg effectiever als ze naast hun enthousiaste verhaal een website mee kunnen geven. Even je website doorsturen via de app of een mailtje is zo gepiept. Bovendien worden links automatisch opgeslagen en bewaard in mailaccounts en WhatsApp. Dus zelfs als iemand niet direct gebruik maakt van de tip van die ene vriend, dan staat jouw website wel mooi opgeslagen in hun telefoon of laptop voor een later moment.

V O O R D E E L #4

Je deelt je bedrijf en dienstverlening gemakkelijk met je netwerk

Wanneer je net bent gestart met je eigen bedrijf of praktijk wil je dit het liefst van de daken schreeuwen en delen met al je vrienden en familie. Met een eigen website wordt dit gemakkelijker én leuker. In app groepen vertel je over je nieuwe plannen en stuur je snel een linkje mee naar je site. Ook op sociale media kanalen kun je de link naar je website gemakkelijk delen. Ik merk ook dat wanneer ik mensen in real life vertel over wat ik doe, ze bijna standaard vragen naar mijn website. Ze zijn nieuwsgierig en krijgen zo een beter beeld van je dienstverlening. Je maakt het gelijk gemakkelijk voor je netwerk om reclame voor je te maken wanneer ze iemand kennen of spreken die kan profiteren van jouw dienst.

V O O R D E E L #5

Je plannen worden echt en je komt professioneel over

Er zit een verschil tussen van plan zijn om voor jezelf te beginnen en het daadwerkelijk doen. Waar zit die grens precies? Is dat een inschrijving bij de kamer van koophandel, een eerste cliënt of toch een eigen website? Voor de buitenwereld worden je plannen vaak pas echt en letterlijk zichtbaar wanneer ze jouw website hebben gezien. Een website straalt professionaliteit uit. Het maakt duidelijk dat je je dromen hebt uitgedacht, uitgewerkt en er tijd en geld in hebt geïnvesteerd. Dan is er geen twijfel meer mogelijk dat je nu echt voor jezelf bent begonnen.

V O O R D E E L #6

Alles wat je cliënt moet weten staat overzichtelijk op één plek

Iemand neemt niet zomaar een dienst van jou af. Vaak gaat er wat onderzoek aan vooraf. Wie ben jij precies, wat zijn je tarieven, waar is je werkplek en hoe maak je een afspraak. Super belangrijke informatie die de meeste mensen graag willen weten voordat ze geld uitgeven. Wanneer ik deze informatie niet rustig op mijn gemak kan bekijken haak ik al af, hoe enthousiast mijn vriendin ook over een persoon en haar dienst verteld. Bovendien is het fijn voor cliënten om zich rustig voor te bereiden op hun afspraak met jou en hun zenuwen wat te drukken. Wanneer je voor het eerst naar een therapeut gaat, een training gaat volgen of een fysieke behandeling krijgt, kan het heel fijn zijn om alvast een beeld te hebben van de ruimte waar je naar toe gaat en weet hoe de persoon eruit ziet die je straks voor je hebt. Maak het dus vooral gemakkelijker voor je nieuwe cliënten door deze (visuele) informatie online aan te bieden.

V O O R D E E L #7

Een goed opgezette website vraagt weinig onderhoud

Een social media kanaal vraagt veel tijd en energie, want je haalt er vaak pas voordeel uit wanneer je regelmatig kwalitatief goede content deelt. Zit je hier niet op te wachten, dan is een website een ideale oplossing. Wanneer je zorgt voor een goede opzet en daar even in investeert, dan heb je er daarna weinig omkijken naar. De inhoud hoeft niet elke week of elke maand aangepast te worden en foto’s kunnen prima jaren mee. Je past hooguit elk jaar je tarieven aan. Vind je het nou wel leuk om aan je website te blijven werken en deze mee te laten groeien met jou en je bedrijf, dan kan dat natuurlijk ook. Kies voor datgene wat het beste bij je past.

En… wat ga je doen? Kies jij ook voor je eigen website?

Super leuk, daar ga je geen spijt van krijgen. Ik help je graag bij het realiseren van je eigen website. Vraag gelijk een gratis en vrijblijvend oriëntatiegesprek aan om alles te bespreken.


Wat je nog meer wilt weten over je eigen website:
Vorige
Vorige

Jouw website voorbereiden