Jouw website voorbereiden

De knoop is doorgehakt, het besluit is genomen, je laat een website bouwen. Je hebt er zin in en hebt een goede webdesigner gevonden. Om ervoor te zorgen dat je webdesigner een site bouwt die echt bij jou past, zijn er een aantal dingen die je zelf kunt doen ter voorbereiding. Ze maken het gesprek met je webdesigner gemakkelijker en je voorkomt dat er tijdens de samenwerking vertragingen ontstaan.

Wat wil je uitstralen?

Wanneer ik een website voor iemand maak, is het mijn doel om deze zo goed mogelijk aan te laten sluiten op wie die persoon is en wat ze doet. Denk eens na over wat maakt wie jij bent en waarom je cliënten kiezen voor jou. Is dat vanwege de rust die jij uitstraalt, het enthousiasme wat je over weet te brengen, je gevoel voor humor of de manier waarop je altijd tot in de puntjes bent georganiseerd? Wanneer je dit meegeeft aan je webdesigner, kan zij je website hierop aansluiten, zodat je sitebezoekers een goed beeld van je krijgen. Hetzelfde geldt voor het doel van jouw dienst. Geef jij je cliënten rust en ontspanning, dan trek ik dat door in je site door te kiezen voor rustige kleuren en overzicht. Wil je jouw cliënten motiveren en inspireren, dan zorg ik misschien juist voor wat meer positieve prikkels op je site. Wanneer jij weet wat je wilt bereiken met je dienst, dan kan een goede webdesigner dit doortrekken naar je site. Vind je het moeilijk om dit in woorden over te brengen, verzamel dan websites die jou aanspreken en inspireren. Dit kunnen prima sites zijn die iets heel anders aanbieden dan jij, het gaat om het gevoel wat ze je geven.

Wat wil je met je site bereiken?

Je wilt iets bereiken met je site, je laat niet voor niets een website bouwen. Maar wat is dat? Misschien heb je er nog niet bewust over nagedacht, maar ga dit vooral doen en laat het weten aan je webdesigner. Het doel heeft invloed op de indeling van je site, verschillende knoppen en functionaliteiten. Een site kan één of meerdere doelen hebben, een paar voorbeelden: nieuwe potentiële cliënten naar je toe halen; je site als online visitekaartje gebruiken; (potentiële) cliënten je werk laten zien; sitebezoekers een afspraak laten maken voor een intake; etc…

Een foto zegt meer dan 1000 woorden

Cliché en waar en daarom zijn foto’s een belangrijk onderdeel van je site. Zonder foto’s wordt een site onpersoonlijk en foto’s van slechte kwaliteit resulteren al snel in een site van slechte kwaliteit. Goede foto’s doen wonderen en jij kunt daarvoor zorgen. Aangezien foto’s maken soms even wat tijd kost (nog even naar de kapper, een fotoshoot plannen met een vriendin) is het handig om hier niet tot het laatste moment mee te wachten. De foto’s die je uitkiest helpen je webdesigner ook om een beeld te krijgen van wat je uit wilt stralen met je site. Ik zou een andere site maken voor iemand die in een mooie nette jurk professioneel op de foto staat, dan voor iemand die in een vrolijke zomerjurk in een bloemenveld poseert. Dus hoe eerder je webdesigner je foto’s heeft, hoe beter.

Wat komt eerst, de site of het logo?

Wanneer je al een logo (in gedachten) hebt, dan is het belangrijk om deze gelijk te delen met je webdesigner. Je logo trekt veel aandacht op je site en beïnvloedt veel vervolgkeuzes. Ook vertelt je logo wat je mooi vindt en wat je uit wilt stralen, waar de webdesigner weer mee op weg kan. Als het logo al staat, dan kan het kleurenpalet hier op aangesloten worden. Dat kunnen exact dezelfde kleuren zijn als het logo of een mooie aanvulling. Andersom kan natuurlijk ook. Je gaat aan de slag met je site, het kleurenpalet wordt ontworpen, je hebt foto’s uitgekozen en gebruikt dat vervolgens als inspiratie voor je logo. Beide opties werken.

Je hoeft het niet alleen te doen

Vind je het lastig om zelf aan één of meerdere bovenstaande punten te werken, vraag dan vooral om hulp. Je hoeft het niet allemaal in je eentje te realiseren. Je kunt altijd gratis en vrijblijvend een oriëntatiegesprek aanvragen en ik help je verder.


Vorige
Vorige

Wat is een domeinnaam en hoe kom je eraan?

Volgende
Volgende

7 voordelen van een eigen website