De invloed van je bedrijfsnaam op je website

Weet jij al maanden voor je officieel van start gaat onder welke naam je jouw dienst wilt uitvoeren of ben je meer iemand die een dag voor de inschrijving bij de Kamer van Koophandel de knoop doorhakt? Welke van de twee je ook bent, je bedrijf of praktijk heeft een naam nodig. Wat je misschien nog niet wist, is dat de naam die je kiest voor je bedrijf invloed heeft op je website.

Eigenlijk zijn er drie namen die je kiest die van invloed zijn op je website: je officiële bedrijfsnaam, de naam van je website, en je domeinnaam. De eerste leg je vast tijdens je inschrijving bij de KVK. De tweede is de naam die wordt ingesteld tijdens de bouw van je website en je domeinnaam is het webadres dat verwijst naar jouw website. Weet je nog niet wat een domeinnaam is, lees dan dit artikel.

Houd het simpel en kies één naam

Het is mogelijk om een andere naam te geven aan je website dan je officiële bedrijfsnaam en weer een andere naam te verzinnen voor je webadres. Maar praktisch is het niet. Ik heb dat zelf ervaren. Manon Eline is mijn officiële bedrijfsnaam, maar toen ik net begon wilde ik M.E. gebruiken in mijn communicatie. Dus werd M.E. de naam van mijn website. Het webadres van mijn website was wel weer manoneline.nl, kun je het nog volgen? Precies.. het zorgde gelijk voor verwarring bij mensen. Was mijn bedrijf nou M.E. of was het nou Manon Eline (allebei.. soort van..?). Wat het nog onhandiger maakte was dat wanneer vrienden mijn website wilden bekijken, ze niet het volledige webadres intypte in hun internetbrowser maar gewoon googleden op ‘manoneline’. Helaas pindakaas, mijn website kwam dan niet naar boven. De naam van mijn website was tenslotte M.E. en niet Manon Eline. Ik besloot dat M.E. mocht blijven bestaan in mijn logo maar verder werd vervangen door Manon Eline, wel zo makkelijk. Kies dus voor één naam om verwarring te voorkomen en mensen zo soepel mogelijk naar je website te leiden.

Controleer of je bedrijfsnaam overal nog beschikbaar is

Je kunt een bedrijfsnaam alleen vastleggen tijdens je inschrijving bij de KVK als deze nog beschikbaar is. De beschikbaarheid kun je gemakkelijk checken via hun website. Is de naam nog beschikbaar, dat is mooi! Maar juich nog niet te snel. Controleer ook op andere plekken of deze naam nog vrij is. Het is jammer als je inschrijving bij de KVK rond is en je er daarna achter komt dat bijvoorbeeld de domeinnaam niet meer beschikbaar is. Controleer dus het volgende:

  • Is de bedrijfsnaam nog beschikbaar in het handelsregister (KVK)?

  • Is de door jou gekozen naam nog beschikbaar als domeinnaam? Controleer het hier.

  • Kun je nog een e-mailadres aanmaken bij je favoriete e-mailservice die past bij de bedrijfsnaam?

  • Ga je aan de slag met social media, kijk dan of je de bedrijfsnaam kunt verwerken in beschikbare gebruikersnamen.

Met wie concurreer je op Google?

Als je gekozen naam overal nog beschikbaar is, is het tijd om naar Google te gaan. Wat voor resultaten komen er naar boven wanneer je de bedrijfsnaam intypt? Je wilt voorkomen dat er artikelen of sites op een negatieve manier geassocieerd kunnen worden met jouw bedrijf. Daarnaast is het handig om te onderzoeken met wie je straks gaat concurreren voor de beste zoekresultaten. Nogal onhandig als (een variant van) je bedrijfsnaam populair is bij ondernemers in hetzelfde vakgebied. Het is verwarrend voor (potentiële) cliënten en het wordt moeilijker voor jou om op te vallen. Echt helemaal uniek zijn, is in deze tijd lastig op het internet. Ik ben ook niet de enige ondernemer met de bedrijfsnaam Manon Eline, maar in de zoekresultaten “concurreer” ik met een fotograaf. Een heel andere dienst, dus geen probleem om met haar de zoekresultaten te delen.

Tijd om alles vast te leggen

Als je een bedrijfsnaam hebt gekozen waar je blij van wordt en je hebt alles gecontroleerd, dan is het tijd om de boel vast te leggen. Het liefst voordat iemand anders met hetzelfde briljante idee komt. Waar je begint met vastleggen is aan jou. Het komt voor dat je een aantal weken moet wachten voor je een afspraak hebt bij de KVK, een mooie tijd om aan de slag te gaan met je website.


Vorige
Vorige

4 redenen om foto’s van jezelf op je website te plaatsen

Volgende
Volgende

Wat is een favicon?