Schrijftips voor je website: verbinding maken
Vind je het lastig om teksten te schrijven voor je website? Dan ben je niet de enige. Teksten schrijven is iets waar veel website eigenaars mee worstelen. Schrijven is een vaardigheid en hoe vaker je dit oefent, hoe beter je erin wordt. Je leert wat goed werkt en wat juist niet. Om het schrijven voor jou gemakkelijker te maken, deel ik graag mijn persoonlijke schrijfervaringen. In meerdere artikelen deel ik hoe ik teksten schrijf en hoe jij dit zelf kunt toepassen. In dit artikel lees je meer over hoe je, doormiddel van schrijven, verbinding kunt maken met je websitebezoekers.
Voor veel cliënten is een bezoekje aan je website het eerste moment van contact. Een mooie kans om verbinding te maken met je potentiële cliënt. In het echte leven verloopt dit vaak natuurlijk en een stuk gemakkelijker. Toch kan dit ook zeker online. Door op een bepaalde manier teksten te schrijven, voelen sitebezoekers zich sneller verbonden met de persoon achter de website.
Je website draait om je cliënt, niet om jou
Praat dus mét je sitebezoekers en niet tegen ze. In plaats van een betoog te houden over jezelf en je dienst, maak je er een gesprek van waarin je sitebezoeker centraal staat. Stel je tijdens het schrijven voor dat je samen met je sitebezoeker ergens een kopje koffie aan het drinken bent. Wat zou je dan tegen je potentiële cliënt willen zeggen en op welke manier? Zou je uitgebreid gaan vertellen over je werkervaring en wat jij hebt doorstaan? Waarschijnlijk niet. Je legt de focus op je potentiële cliënt. Je stelt haar vragen, je focust op haar problemen en behoeften. En natuurlijk vertel je hoe jij haar kunt helpen. Houd dit altijd in gedachten tijdens het schrijven van je teksten. De volgende tips kunnen je hierbij helpen:
T I P #1
Spreek je sitebezoeker aan met ‘je’
Als je in het echt met een potentiële cliënt zou praten, spreek je haar ook met ‘je’ en ‘jij’ aan. In sommige vakgebieden is ‘u’ misschien gebruikelijker, maar dit maakt het natuurlijk wel minder persoonlijk. Je lezers persoonlijk aanspreken, geeft ze het gevoel dat je echt met hen in gesprek bent en niet tegen ze of over ze aan het praten bent. Wanneer je werkt met bijvoorbeeld stellen of gezinnen, dan is ‘jullie’ de beste aanspreekvorm.
T I P #2
Schrijf over jezelf in de ik-vorm
Ook hier geldt weer, hoe zou je tegen een potentiële cliënt praten wanneer je haar in het echt ontmoet? Als ik in een gesprek praat vanuit ‘wij’, denkt ze dat ik mijn bedrijf samen met iemand anders run of een heel team achter me heb staan (wat niet het geval is). En wanneer ik iets over mezelf zou vertellen en het daarin continue heb over Manon, word ik waarschijnlijk vreemd aangekeken. Schrijven over jezelf in de ik-vorm maakt het persoonlijk, informeel en eerlijk.
T I P #3
Stel (retorische) vragen
Vind jij het lastig om teksten te schrijven voor je website? Dat is de vraag waarmee ik dit artikel begon. Een vraag die ertoe leidde dat je dit artikel bent gaan lezen. Dit soort vragen stellen, geeft lezers het gevoel dat je mét ze praat. Het lijkt meer op een gesprek. Bovendien leg je daarmee de focus op de cliënt en haar probleem of uitdaging. Het is ook een mooie manier om duidelijk te maken wie jouw doelgroep is. Iemand die alles al weet over het schrijven van teksten, zal dit artikel waarschijnlijk niet lezen. Wat helemaal prima is, want ik schrijf het voor iedereen die wél opzoek is naar hulp.
T I P #4
Schrijf over de problemen die je sitebezoeker momenteel ervaart
Je legt hiermee de focus op de sitebezoeker. Door te schrijven over de problemen of uitdagingen van je sitebezoeker, voelt ze zich gelijk gehoord en begrepen. Dit is waarvoor ze op jouw site terecht gekomen is; ze ervaart een probleem of uitdaging en is op zoek naar hulp. Als je eerst hierop focust, en daarmee op de cliënt, kun je daarna soepel overgaan op beschrijven hoe jij hierbij kunt helpen. Zo komt het natuurlijk over en als een oprecht aanbod van je hulp.
Na het lezen van deze tips vind je het schrijven van teksten voor je website waarschijnlijk nog steeds lastig. Weet dat dit heel normaal is en dat er meer tips zullen volgen. Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief om hiervan op de hoogte te blijven. Wil je graag extra hulp? Dan kan ik je persoonlijk begeleiden tijdens het gehele schrijfproces. Naast deze begeleiding lees ik al je teksten na en herschrijf ik ze tot goedlopende teksten. Zo voegen we jouw kennis, jouw woorden en mijn schrijfvaardigheden samen om te komen tot een website die jouw dienst de zichtbaarheid geeft die het verdient. Meer informatie over mijn aanbod vind je hier of vraag direct een gratis en vrijblijvend oriëntatiegesprek aan.
Wat je nog meer wilt weten over je eigen website: