Wat is SEO nou eigenlijk?

Wanneer je een eigen website hebt of hier plannen voor aan het maken bent, is er altijd wel iemand die begint over SEO. Ik spreek regelmatig mensen die iets willen met hun SEO of vragen wat ik daarin doe. Het valt me op dat diezelfde mensen niet altijd weten wat SEO nou eigenlijk is. Voordat we het gaan hebben over SEO strategieën en of het wel of niet nodig is, beginnen we bij het begin: wat is SEO nou eigenlijk? Aangezien ik dingen graag simpel houd, bespaar ik je onnodige technische termen. Ik vertel je datgene wat handig is om te weten, als zelfstandig ondernemer, en de rest slaan we lekker over.

SEO staat voor Search Engine Optimization

Oftewel, zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. SEO staat eigenlijk voor alles wat je doet om ervoor te zorgen dat je website vindbaar is en zo hoog mogelijk wordt weergegeven in de organische resultaten van Google (en andere zoekmachines). Wanneer je ergens naar zoekt via Google worden bovenaan altijd eerst de betaalde resultaten weergegeven (de advertenties). Alles daaronder zijn organische zoekresultaten waarvoor je als website eigenaar geen geld hoeft te betalen. Hierop wordt ingezet als je het hebt over SEO.

Hoger in zoekresultaten, grotere kans op sitebezoekers

Het is interessant voor websites om zo hoog mogelijk te staan in de organische zoekresultaten, omdat onderzoek laat zien dat de kans dan groter is dat mensen je site ook daadwerkelijk bezoeken. Het overgrote deel van de mensen kijkt niet eens verder dan pagina 1 van de zoekresultaten. En er zit al een groot verschil tussen positie 1, 2 en 3 op die eerste pagina. Met behulp van SEO strategieën probeer je op pagina 1 terecht te komen van de zoekresultaten en het liefst op een zo hoog mogelijke positie.

Er is geen magische knop voor SEO

Helaas, er is geen magische knop die je in kunt drukken om de SEO van jouw site te activeren en bovenaan in de zoekresultaten te belanden. SEO bestaat uit het uitvoeren van allerlei activiteiten die bijdragen aan de zoekmachine optimalisatie. Activiteiten die je ook continue moet onderhouden en verbeteren om hoog te blijven eindigen in de zoekresultaten. Grote bedrijven hebben vaak een speciaal team wat fulltime werkt aan de SEO om dit te bereiken en op te kunnen boksen tegen de concurrentie. Iets waar je als zelfstandig ondernemer waarschijnlijk niet de tijd, geld en zin voor hebt. Gelukkig zijn er ook SEO strategieën die beter passen bij zelfstandig ondernemers. Of je een SEO strategie nodig hebt en welke het beste bij je past, bewaar ik voor toekomstige artikelen. In een eerder artikel beschreef ik wel al wat de invloed is van je bedrijfsnaam op je zoekresultaten.

Als er geen magische SEO knop is, hoe werkt het dan wel?

Zoekmachines (zoals Google) bepalen waar jouw website terecht komt in de zoekresultaten. Dit wordt bepaald met behulp van allerlei complexe algoritmes en regels. Simpel gezegd willen bedrijven als Google ervoor zorgen dat hun sitebezoekers via hun website datgene vinden waar ze naar op zoek zijn. Zoektermen zijn hierin heel belangrijk. Google zorgt ervoor dat de zoektermen die hun sitebezoekers gebruiken, gekoppeld worden aan de meest relevante websites. Om dat te doen wordt er bijvoorbeeld gekeken naar de inhoud van websites. Komt de inhoud van een website overeen met de zoektermen die zijn ingetypt? Maar er wordt bijvoorbeeld ook gekeken naar de betrouwbaarheid en populariteit van een website. Wat ook een rol speelt is of en hoe vaak een website gedeeld en genoemd wordt op andere websites. En zo zijn er nog veel meer aspecten die een rol spelen in de vindbaarheid op google. Als je dit helemaal gaat uitzoeken en je website hierop aanpast, zodat deze hoger wordt weergegeven in de zoekresultaten, dan ben je dus bezig met zoekmachine optimalisatie (SEO).

Wat ik aan SEO doe voor de sites die ik bouw

Er zijn allerlei manieren om te werken aan zoekmachine optimalisatie. Jij kunt kiezen wat je hiermee wilt doen en hoeveel tijd je daar aan wilt besteden. Wat ik in ieder geval voor je in orde maak tijdens de bouw van je website is een goede basis voor je SEO:

  • ik adviseer je in het kiezen van een website naam die bijdraagt aan de vindbaarheid van je website;

  • ik zorg ervoor dat je website op een nette en duidelijke manier wordt weergegeven in de zoekresultaten. Zodat jouw dienst zichtbaar is en op een aantrekkelijke en accurate manier wordt weergegeven;

  • ik zorg ervoor dat jouw merk aantrekkelijk wordt weergegeven in zoekresultaten door het instellen van een favicon. Als je nog niet weet wat een favicon is, lees dan mijn artikel hierover;

  • en ik zorg ervoor dat wanneer mensen een link van jouw website delen, bijvoorbeeld via WhatsApp, jouw logo/foto mooi wordt weergegeven en er een heldere omschrijving van jouw dienst vermeld wordt.

Kan jij hier wel wat hulp in gebruiken en wil je jouw dienst de online zichtbaarheid geven die het verdient? Kijk dan hier om te zien hoe ik jou hierbij kan helpen.


Vorige
Vorige

Wat is de call to action van je website?

Volgende
Volgende

4 redenen om foto’s van jezelf op je website te plaatsen