Wat is de call to action van je website?

Elke keer dat iemand jouw website bezoekt, hoop je daarmee iets te bereiken. Zoals inspireren, informeren of het verkopen van je dienst. Wanneer je sitebezoekers wilt aanzetten tot een specifieke actie, om het doel van jouw website te bereiken, heb je het over call to action. Wat is de call to action van jouw website?

Sitebezoekers oproepen tot actie

Dat is wat call to action is (in het Nederlands ‘oproep tot actie’). Iemand bezoekt jouw website en nu wil je deze persoon graag motiveren om iets te gaan doen. Jij kunt zelf bepalen wat die actie is waartoe je iemand wilt motiveren. Je kunt iemand bijvoorbeeld aanmoedigen om …

  • … contact op te nemen voor het maken van een afspraak;

  • … een offerte aan te vragen;

  • … een product te kopen via je webshop;

  • … zich aan te melden voor je nieuwsbrief.

Dat motiveren van sitebezoekers tot een bepaalde handeling wordt meestal gedaan met behulp van opvallende knoppen, links, formulieren en aantrekkelijke afbeeldingen (waar meestal een link aan gekoppeld is).

Wat is de call to action van jouw website?

Tot welke actie wil jij je sitebezoekers graag aanzetten? Een belangrijke vraag om jezelf te stellen, zodat je jouw website hierop kunt (laten) inrichten. Goede kans dat je sitebezoekers wilt aanmoedigen tot het kopen van je dienst. Wat is de allereerste stap die iemand die je site bezoekt moet zetten om jouw dienst af te nemen? Bijvoorbeeld een intakegesprek aanvragen, bellen voor een afspraak, of een offerte opvragen. Je hebt hier veel vrijheid in en kunt kiezen voor een methode die het beste bij jou en je potentiële cliënten past. Wat de methode ook is die je kiest, die allereerste stap waartoe je jouw sitebezoekers wilt aanmoedigen is de call to action van je website.

Hoe ziet een call to action eruit?

Meestal zie je een call to action in de vorm van een knop, een formulier, link, of een afbeelding (met een link). Hiermee nodig je de sitebezoeker uit tot de gewenste actie. Dit is waar ik op let bij het inzetten van call to action:

  • Maak het zo gemakkelijk mogelijk voor je sitebezoekers om de actie uit te voeren. Werk je bijvoorbeeld met een contactformulier, houd deze dan kort en overzichtelijk. Hoe gemakkelijker en sneller sitebezoekers deze in kunnen vullen, hoe eerder ze geneigd zijn om dit ook te doen.

  • Herhaal, herhaal, herhaal. Wil je dat sitebezoekers je bellen? Vermeld dit dan meerdere keren op verschillende plekken op je website. Het voelt misschien als te veel, maar onthoud dat de meeste sitebezoekers niet je volledige website doorlopen. Zie het herhalen als een manier waarop jij je sitebezoekers helpt om de volgende stap te zetten. Het is veel vervelender als een potentiële cliënt jouw dienst wil afnemen en niet weet wat ze daarvoor moet doen.

  • Maak het opvallend. Verwerk je call to action in opvallende knoppen, links of aantrekkelijke afbeeldingen. Zo voorkom je dat iemand er per ongeluk overheen leest en het mist. Zorg voor wat afwisseling en werk niet alleen maar met knoppen of alleen maar met links.

Wat is mijn call to action?

De actie waartoe ik mijn sitebezoekers wil motiveren, is het aanvragen van een gratis en vrijblijvend oriëntatiegesprek. Zo kunnen we kennismaken en bespreken hoe ik een website voor je kan maken die past bij wie jij bent en jouw dienst de zichtbaarheid geeft die het verdient. Natuurlijk inclusief mooie call to actions.

(Zo, nu heb je gelijk een voorbeeld van hoe een call to action eruit ziet op een website)


Vorige
Vorige

Wat is een 404 pagina?

Volgende
Volgende

Wat is SEO nou eigenlijk?